lördag 15 januari 2011

Smånörden talar

Jag vet att jag är rätt nördig, för att inte säga smått fanatisk, när det gäller E-ämnen osv. Jag köper gärna ekologiskt/krav, närodlat och ja, ni vet. Vänder på de flesta varor för att kolla innehållsförteckningen, jämför vem som har färst tillsatser och håller på och dolar när jag handlar.

I går skulle jag köpa bröd, något som jag tycker är väldigt svårt. Det borde inte vara svårt för det finns ju hyllmeter med bröd i affären, men det är ju detta med innehållet. Jag fattar inte att man behöver ha SÅ många ingredienser i en macka! Tittade på Nästgårds smörgåsbitar, de som är fyrkantiga, lite mörkare än ljusa, med lite kross ovanpå. Gissa hur många ingredienser/tillsatser som behövdes för dessa bitar? Som jämförelse har jag tittat på recept på hembakta grova frallor och de ligger mellan 7 och 10 ingredienser. Nå, vad tror du? Dubbla det senare i de hembakta och du har Nästgårds smörgåsbitar. 20 ingredienser?!? Varför? Förtjockningsmedel, E-ämnen (3 st tror jag), mjölbehandlingsmedel och annan skit. Varför, igen?!? Gick till nästa hylla och valde stenugnsbakat bröd från Höje - 7 ingredienser och smakar dessutom inte bara jäst, vilket många andra bröd gör. Det har hänt att jag spottat ut mackor som bara smakat jäst. *ryser*

Kolla här till exempel, på Pågens bröd - hela 25 ingredienser och till på köpet nyckelhålsmärkta! Hur nyttigt kan det vara? Jag VET att jag är nördig, men jag blir faktiskt äcklad när jag står och ska välja bröd.

Note to self - börja baka mer!

2 kommentarer:

Din mor sa...

Hembakat matbröd är ju ett alternativ, då bestämmer du själv vad du stoppar i.

Lilla J sa...

Ha ha ha... You said it!